16. My Favourite Band Wrote A Song About Me

 Detta har hänt:

”She went home.” säger han på sin spelande mjuka engelska. Jag knyter händerna inne i jackans djupa fickor och molnet framför mig blir lite större än det var innan. Varför stack hon då?

”Why?” frågar jag dumt och pillar lite på mitt nagelband med pekfingret. Det sticker till och jag gissar att jag rivit upp ett sår runt tummen. Hon kan ju inte bara gå sådär. Hon skulle ju visa oss till en restaurang och allting, men nej nej. Jag kommer aldrig förstå mig på den kvinnan.

”She said she had to go home to her family, but I don’t think that’s the whole truth.” Zayn ser  lugnt på mig och blinkar lite. “Right.” konstaterar han och lägger sin hand på min axel.


 Wednesday 25/12 2012

I'm just arriving in the city
and there's music on my mind
lookin' for my destination and
my home is far behind
'Cause it's a long road ahead
and you can make it in the end
and I'm gonna make it with my friends
And I'm tryin'
It took me sometime to see it
now I'm looking through this world
and it's gonna take some time before
I get back, help me girl

  

Mitt favoritband har skrivit en låt om mitt liv. I princip, bara att låten är skriven för över trettio år sedan, och jag satte på den lite random såhär på natten. Fast det känns som om den är skriven bara för mig, för texten handlar om något som precis har hänt mig. Jag har åkt till en liten by för att vila mig från att göra musik, varken Mullingar eller London ligger speciellt nära här. Det är avlägset men jag har mina vänner att tacka att jag inte brutit ihop av trissdess än, och det tog lite tid innan jag kunde se igenom allt det dåliga. Trots att jag börjar se igenom det dåliga så har jag inte återställt mig på något sätt, och troligen finns det bara en människa som kan hjälpa mig med det. Hon. Hiskligt likt mitt liv må jag säga, jag vill inte att den ska stämma in på mig men det gör den ändå. Jag har släkt alla lampor i rummet, och mina ben är korslagda framför mig. Jag känner mig som en sådan där guru eller vad det heter i Indien och Kina. En sådan som sitter helt ensam med sina tankar svävande runt om sig. Mina fötter trycker ner i madrassen och mina händer ligger framför skrevet. Allting som händer känns så otroligt högljutt. Till och med mina egna andetag känns som slag mot en gon-gong. Ett ihåligt ljud studsar plötsligt runt mig, och sen ett svagt gnissel när dörren öppnas. Mina ögon flimrar till och jag ser precis hur någon stänger dörren och går mot mig i sängen.  Madrassen sjunker ner när personen sätter sig på min sängkant och jag makar mig lite bakåt. Irriterat drar jag ut hörlurarna ur ögonen och blinkar gång på gång för att försöka urskilja personen som satt sig mitt emot mig.

 

”What’s up?” Nu hör jag vem det är, det är egentligen ganska självklart att det skulle vara just han. Den lilla blinkingen som lämnat hans öga tidigare bekräftade hans närvaro nu. Jag tar upp telefonen och ser först på klockan, 1:13AM, och sedan håller jag ut telefonen mot personen. Den lysande skärmen stöter emot hans kind och jag fuktar läpparna.

”Nothing.” mumlar jag till svar och drar tillbaka telefonen och stänger av den. En suck lämnar hans läppar genom mörkret.

”Come on, you know that I’ve seen it.” Åh, den där rösten han har. Jag sluter ögonen igen och tänker tillbaka på vår tidiga era av bandets exsistens. Jag minns hur vi fortfarande delade lägenhet och när han kom hem och svor över pedagogen han gick till. Vårat management hade tydligt uttryckt att de tyckte att hans accent var lite väl främmande för att passa in i vår immige, och han hade då fått utså två extra timmar hos talpedagogen varannan dag. Motiveringen från vårt management gick ut på att de tydligen inte hörde vad han sa, att han lät kriminell och att slangorden måste bort. Så han gick, varannan dag och alltid lika lydig på sina lektioner. Ett halvår senare så hade de skurat bort slangen, och lite av brytningen, och han blev fri från de där extra timmarna. Sen så började han röka igen, det hade han inte gjort på ett år. Han kallade det sin belöning, och trots att vi andra hackat på honom om den vägrar han att sluta. Fast nu har vi tvingat honom, och hans röst har faktiskt blivit lite mindre ansträngd igen. Dock tror jag att han börjar tröttna på den minimala uppmärksamheten han får från media, och det innebär att han alldeles snart kommer börja igen. Det skulle bli en mindre skandal och han skulle lyftas upp igen. Jag och Harry har försökt säga hur det är att ligga på toppen av kändisvågen, den surfbrädan gäller att balanseras så att man inte faller hårt mot botten. Harry har haft det extra kämpigt, speciellt efter att han börjat tatuera sig så förfärligt mycket. Tumblr och Twitter spammas varje dag om spekulationer om vad hans tatueringar skulle kunna tänka sig betyda. Jag kan inte säga vad som är sant och inte, för han har aldrig berättat det. Det är bara Louis som vet fullt ut hur Harry fungerar, men jag bryr mig verkligen om dem båda två och jag vill inte pressa dem att berätta något.

 

”Niall.” säger Zayn plötsligt och drar mig tillbaka till mitt rum och mörkret. Jag ruskar på huvudet och öppnar ögonen igen. Jag tycker mig se konturen av hans käkben och det mörka håret i ljuset från fönstret. De mörka ögonen glittrar och jag fuktar läpparna igen. Jag kliar mig på smalbenet och försöker komma på en lagom sann lögn. Vad ska jag säga? ”Don’t lie to me.” lägger han hårt till och jag kollar upp från mitt knä. Nu är han sådär läskig igen, ser rakt igenom en och vet precis vad man ska säga innan man själv vet det. ”Cindy ran away from us after she had given us the destination of the restaurant.” säger Zayn så att jag ska ha något att börja med. Jag biter mig i innerkinden och letar med blicken ut genom fönstret. ”And that was after Liam had talked to you.”

”Well, so?” frågar jag och rycker på axlarna. ”It’s Christmas, she probably wanted to spend some time with her family.” Det är faktiskt en sanning, inte min sanna idé om varför hon stuckit, men det är vad alla andra skulle gjort.

”Why are you so rude to someone you’re so in love with?” frågar Zayn. Min rygg blir käpprät och jag stirrar på Zayn genom mörkret. Hans röst är så avslappnad, självsäker. Jag hostar till och försöker bli av med smaken av förödmjukelse på tungan. Skulle jag vara kär i henne? Knappast.

”Firstly, I’m not rude. Second, I’m absolutely not in love with her.” protesterar jag högljutt. Sen kommer jag ihåg att Harry ligger och sover i rummet bredvid, och jag sänker rösten igen. I det vaga ljuset utifrån ser jag hur Zayn höjer ett ögonbryn mot mig. Han håller kvar det där och låter det genomborra mig. ”Okay, okay.” mumlar jag. Jag tar ett djupt andetag. ”I don’t know if… I’m in love… with her.”

”Even if you aren’t: I don’t think being rude to her will make her like you.” säger Zayn allvarligt.

“I’m not rude to her, why do you keep saying that?” morrar jag irriterat och rynkar pannan.

“I watched you during the game tonight, and every time she said something you snapped her of. Louis does that on interviews too, you know. And when she was going to tell us the score, and she made fun of herself, you snapped her of really bad.” återberättar Zayn tålmodigt. Det är skönt, för han lägger inte in den där tonen av att jag skulle vara två år gammal. Han låter mig vara mig, i precis samma ålder som sig själv och gör ingen stor grej utav det. Jag tänker på det han sagt om hur jag agerat. Det känns sjukt när han säger det, jag är väl aldrig speciellt elak mot människor. Men han har ju öron att höra med, och ögon att se med. Han borde inte ljuga om det. Kanske har jag varit lite kall mot henne, men det är väl inte så konstigt. Hon har klampat in och förstört hela vår balans. Sen så är jag trött på allt, jag är trött på att alltid le och vara trevlig mot allt och alla. Framstå som en ängel för att dölja det jag var och fortfarande till viss del är. För ingen, jag upprepar ingen, skulle gilla mig om de visste om mitt förflutna. Jag är medlem i ett band som sjunger pop om kärlek vi aldrig upplevt, jag är inte Eminem som kan få folk att tycka att jag är cool som har en sådan bakgrund. Jag är på toppen, och då kan jag inte visa att jag är på botten.

   ”Nobody knows anything about me, nothing about my past.” väser jag till svar. Jag hör hur Zayn öppnar munnen och fuktar sina läppar lite. Sen lutar han sig mot mig, så att jag kan känna hans andedräkt värma.

”What is it to know?” frågar han och lutar sig sedan tillbaka igen. Jag öppnar munnen för att säga att det inte är någonting, men sen inser jag att Zayn kommer genomskåda mig igen. Bedrövat lutar jag huvudet i händerna och kliar mig i ögonen.

”I was addicted to… alcohol when I was around 14 years old.” rabblar jag och gömmer ansiktet djupare i händerna. “That’s why I don’t join you when you just drink to drink. I’m scared to be that person, scared of anyone find out. And just the other day I dreamed a dream about it, Harry took suicide and Louis thought it was my fault because in some way he had found out about it.” berättar jag darrande och Zayn blir tyst. Det är knappt så att han andas, och jag gissar att han tanker på hur han ska svara. ”When we formed on The X Factor and Liam said I smelled alcohol and I said it was mounth wash: it wasnt’t. I had a bottle with white wine with me, pretending it was water. I was bullied and with no friends, so the alcohol became my friend. But then I met you guys and… and… you really rescued me.” En tår rinner ner mellan mina fingrar och jag hör hur min röst blir tjockare. Zayn gör inte en enda ansats till att trösta mig. Han fortsätter bara sitta där och tänka, nu med djupare andetag än innan. Det kanske är för mycket för honom att ta in, eller så låter han mig bara tro att han inte redan visste om det. ”Don’t tell anyone, you and Greg is the only ones knowing about it. And if the fans finds out-”

”The fans won’t find out, take it easy.” mumlar Zayn. “Niall, you need to let people in in your life, you’re such a cool person and all this about you being a bad human is just imagination from your side. You got thousands of humans liking you, screaming girls who like you for who you are. You’ve saved life’s, why can’t you see that?”

“They’ll never meet me, I’m just a person who they can see, not be with. I just want to hug them and tell them how much they mean to me, but I can’t because they think I just saying it for saying it. Without them and you shouldn’t I be healthy today.”

“That’s a price we’ve to pay, we can’t choose our fans loyalty. If we keep saying how much we love them can’t they blame us for not saying it. Your word, one single tweet Niall, can mean one more day in life for them. Instead of sitting here shall you write a song or something, real artists makes art from their emotions. If you’re sad or angry, make a song about it. You’re so good with the guitar, and with all that emotion your songs can be really good. I believe in you fella.” Zayn bänder bort mina händer från mitt ansikte, och trots att det är mörkt vill jag inte visa det leende jag har på läpparna. Han får verkligen saker att låta meningsfulla och rätt. ”Okay?”

”Okay.” får jag ur mig och släpper ner händerna i knäet igen.

”Now: what’s really up with Cindy?” frågar Zayn och byter helt ton på rösten.

“Do we really need to talk about her?” stönar jag och gungar bakåt på ryggen. Mina ben är korslagda ovanför mig och jag drar vristerna mot mig med händernas hjälp. Kudden har lagt sig som en knöl under den översta delen av huvudet och jag suckar igen.

”Yeah, I want to know. You said you like her.”

“I said I don’t know if I like her.” rättar jag.

“Love.” korrigerar han som hämnd. Jag nickar stilla och tänker igenom det i huvudet. Det som gnager är att hon inte är som Perrie eller Danielle eller Taylor eller någon annan. Hon är bara Cindy. Ett fan som jag råkade träffa. Hon är inte speciell på något sätt, jag vill inte att hon ska vara det, men hon är det. Jag har ingen dragning till henne egentligen, men någonting i mig viskade att jag skulle tacka ja när hon frågade om jag ville träffas, det viskade också till mig att jag skulle ta stolen bredvid henne på bowlingen. Det är där jag tvekar, för om hon nu inte är speciell, varför tänker jag ens på henne? Varför är hon inte som ett annat fans som bara snurrat förbi i mitt liv? Är det för att hon vet förmycket? Hon vet liksom hur vi är privat, och så vet hon att vi inte lever ett hejsan hoppsan-liv i kändisvärlden. Egentligen kanske jag bara är skyldig henne att vara med henne, i rädslan att hon ska berätta var vi är för någon annan.

 

   ”I’m just confused.” mumlar jag och stirrar upp i det svarta taket. Zayn drar ett djupt andetag och jag hör hur lakanen prasslar när han rör lite på sig. Varje rörelse ekar i mina öron och jag kniper igen ögonen. Världen inbryter förmycket för att jag ska kunna tänka. Jag vill dö, då slipper man tänka.

”Do you want me to leave?” frågar Zayn dovt och jag nickar lite, fortfarande med ögonen stängda.

”Mhm, sure.” säger jag och hör hur han reser sig och går över det hala trägolvet. Dörren öppnas och lite ljus sipprar in.

”Niall?” han frågar utan att vända sig mot mig igen.

”Yeah?”

”Try to be nice to her, just spend some time with her,” Zayn skjuter igen dörren tills bara en liten springa finns kvar mellan mig och honom, “she thinks she’s special.” 


Det här var lite av en del ett på den här natten, men ni får stå ut med det här just nu! De som läser min dayviews vet att jag åker till England på torsdag. Jag kommer vara borta i tio dagar och eftersom jag vill njuta till hundra procent i England så kommer jag inte skriva eller lägga upp något mer här, dock funderar jag på att skriva ett tidsinställt kapitel tills på måndag eller så, vad sägs om det? Jag hoppas annars att ni får två underbara veckor utan mig! 
 
Min fråga till er idag är:
Har ni en låt som beskriver er fullt ut just nu? Eller som du bara tycker om för stunden? 
(Länka gärna den på youtube eller något!) 
 
Jag fick väldigt många teorier på vad Niall egentligen tycker om Cindy, och som ni såg ovan så vet han inte själv det. Dock kommer nästa kapitel handla mer om det! Det är superkul att läsa alla era reflektioner, ni är min största inspiration och jag kommer läsa dem gång på gång i förberedelse inför nästa kapitel! Kommentera på! 
 
Dagens kommentar: 

 


Kommentarer
Postat av: Alexandra

Angående kapitlet; älska det, vet inte vad jag ska säga om det faktiskt! Du lyckas varje gång! xx
Angående frågan; jag har väldigt många låtar som beskriver mig fullt ut just nu, tex. Demi Lovatos låt Warrior, Harrys låt Don't let me go, j boog (tror jag han heter) låt Waiting on the rain och Glee gängets cover på Shake it out!

2013-06-25 @ 02:26:55
Postat av: alva

jättebra kapitel, älskar verkligen din novell, den är så annorlunda från alla andra! min favorit faktiskt!
och ha jättekul i england! :)

frågan: jag har en låt som beskriver mig väldigt mycket just nu, och det är truly madly deeply - one direction, http://www.youtube.com/watch?v=-5EMaf-BXhA, och en låt som jag bara tycker om för tillfället är We Can't Stop - Miley Cyrus!

2013-06-25 @ 04:03:28
Postat av: Kikke

Super duper bra kapitlet!:D
Du är bäst , har det bäst i England :')

Jag lyssnar på väldigt mycket olik musik nu , tror inte någon beskriver mig..hm orkar inte länka då jag är inne via mobilen men ja säg bara till om du vinn se min spotify lista ^^

2013-06-25 @ 10:47:25
URL: http://beautifulaangel.blogg.se
Postat av: hanin

Sjukt bra kapitel! Du är så talangfull och fantasifull och awesome och allt möjligt! Hoppas du inte blir trött på att få i princip samma beröm från mig eftersom jag inte är fantasifull nog att komma på något annat att skriva xd Men jag tycket att du är 100% författarmaterial och jag hoppas att du vet det :D
En låt som jag verkligen har fastnat för är Run For Your Life av The Fray. Har typ gillat dem ganska länge men jag har nyss hört den här låten och jag bara älskar den! Du borde verkligen lyssna på den: http://www.youtube.com/watch?v=Z-4zx3DrMFA

Svar: Jag är aldrig trött på dina kommentarer, jag ser alltid fram emot dem! Det är min kompis favoritlåt, den är fantastisk!
fribblewithfiveboys.blogg.se

2013-06-25 @ 14:34:53
Postat av: Sara

Otroligt bra kapitel :)

Det är väl inte någon låt som beskriver direkt, men tycker texten är så otroligt bra och passar in i vissa delar av mitt liv :) Unbreakable av Faydee: http://www.youtube.com/watch?v=UIUd-EdiFF8 riktigt bra!

2013-06-25 @ 18:52:41
Postat av: Alice :)

Ännu ett bra kapitel good work, nu fattar jag även allt detta Niall dramat haha xd Du skriver som en gud helt enkelt ;)

Jag har två låtar som kan beskriva mitt liv just nu dock så är det ju inte heela mitt liv men de beskriver de delar som jag lägger märke till mest i mitt liv, den första är Warrior med Demi Lovato (http://www.youtube.com/watch?v=mNX9Qjxf57c ) Den är en väldigt viktig låt i mitt liv just nu då jag är väldigt osäker på mig själv och min kropp, folk vill att jag ska vara på ett vis som inte jag vill men jag ändrar mig själv ändå så de ska gilla mig men även om jag ändrar allting om mig själv tycker dom att jag är en jobbig, bitchig person.. som jag fått klart för mig då de berättat exakt vad de tycker om mig och det var inte direkt några fina ord.. Men jag har börjat bygga upp mig själv och därför är jag en Warrior helt enkelt.
En annan låt är också av Demi feat. Cher lloyd och det är Really Don't care (http://www.youtube.com/watch?v=7YTCskhOQno ) och det är väll också att jag inte direkt ska bry mig :)

Svar: Tack så jättemycket! :D Åh, I Really Don't Care är riktigt bra!
fribblewithfiveboys.blogg.se

2013-06-25 @ 22:51:32
URL: http://fanficonedirection.devote.se/
Postat av: Ida :3

Gud så bra! Allt blir så verkligt när du skriver, jag kan riktigt se allt som händer och varenda ord du placerat ut gör något i mina tankar som bygger upp den här världen. Det är bara så sjukt bra!
Don't Let Me Go med Harry är låten jag sjunger mest på.. Jag antar att jag känner något slags samband med den, jag mår inte så bra just nu så den beskriver väl lite om vad jag känner. Sedan ligger fortfarande Little Things mig varmt om hjärtat, den gör mig alltid så rörd och kan hjälpa mig med allt. Jag älskar att plugga i mina hörlurar, sjunka ihop någonstans med slutna ögon och låta Zayns första toner ljuda i huvudet. <3

Svar: Tack så jättemycket! Det är fina låtar det där! :)
fribblewithfiveboys.blogg.se

2013-06-25 @ 23:24:41
URL: http://ettdfanfiction.blogg.se
Postat av: Julia

Ja gud snälla gör ett tidsintställt så att jag har något att se fram emot! ;) Det är som julafton varje gång man klickar in här och ser att ett nytt kapitel är uppe.

2013-06-26 @ 21:19:25
Postat av: Anonym

Du är så grym cimmiiiie!

Hm, en låt som alltid beskrivit mig är everything-lifehouse. En annan låt är också loser like me with the beeeest! Och believe med Justin :')

Svar: Tack! Det är riktigt bra låtar, tack!
fribblewithfiveboys.blogg.se

2013-06-29 @ 06:41:22
Postat av: Carro

Du är så obeskrivligt bra på att skriva Cimmie! Det är helt sanslöst! Sluta aldrig skriva för då vet jag en och många fler som kommer bli riktigt ledsna. En låt som jag har lyssnat väldigt mycket på väldigt länge nu är fix you av coldplay. Den är så otroligt fin och jag tycker att den på något sätt passar in på mitt liv :)

Svar: Tack så jättemycket Carro! Det betyder jättemycket att du säger så! Fix You är en otroligt fin låt, den ligger någonstans i min spellista och jag hoppar aldrig över den när den kommer på schuffle! xx
fribblewithfiveboys.blogg.se

2013-06-29 @ 12:03:13
Postat av: Elin

Alltså du skriver så förtrollande bra, jag kan inte ens komma på andra ord att beskriva det med, trots att de orden inte förklarar någonting! Hur mycket jag än funderar kan jag inte skriva på något annat sätt och då har jag ändå ett väldigt stort ordförråd. Du är så underbart grym på att skriva så det är inte sant! :)

Det här är två låtar som kanske inte stämmer in till 100% på mitt liv, men de är de som passar bäst in.
Your time will come - Amy Macdonald
http://www.youtube.com/watch?v=dSMhbb_OJ9U

No one (can ever change my mind) - Stefanie Heinzmann
http://www.youtube.com/watch?v=sRbEbKHmT38

Svar: Det räcker så, det betyder så mycket att du tar dig tid att kommentera i sig! Tack tack tack!
fribblewithfiveboys.blogg.se

2013-07-05 @ 22:04:30
URL: http://storiestoldbyafriend.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback